نرم افزار های مورد نیاز

تبلیغات متنی


بسیاری از آنتی اکسیدان های طبیعی را می توان در میوه ها یافت. علاوه بر میوه ها، سبزیجات و روغن های گیاهی بسیاری نیز دارای مواد آنتی اکسیدان می باشند که در این مقاله قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

شناخت آنتی اکسیدان های طبیعی

زمانی که سالاد میوه تهیه می کنید، بعد از چند دقیقه متوجه تغییر رنگ آن خواهید شد. این تغییر رنگ به دلیل واکنش اکسیداسیون رخ می دهد. در چنین فرآیندی بین مولکول های ماده ای که در مجاورت هوا قرار می گیرد(میوه ها) و مولکول های اکسیژن در هوا واکنشی اتفاق می افتد. همین فرآیند در بدن انسان نیز رخ می دهد. رادیکال های آزاد موجود در سلول های بدن واکنش می دهند و به بافت های سالم ضرر می رسانند. در نتیجه کارکرد ایمنی بدن را تضعیف و روند پیری را سرعت می بخشند و به خلق بیماری های فرسایشگر مزمن منجر می شوند.

آنتی اکسیدان های طبیعی

رادیکال های آزاد در پی فرآیندهای بدنی معمولی، از طریق قرار گرفتن در مجاورت آلودگی، دود سیگار، نور خورشید، استرس زیاد، خوردن غذاهای ناسالم و مصرف نوشیدنی های الکلی به وجود می آیند. آنتی اکسیدان های طبیعی موادی هستند که شبیه به لیمو ترش و آبلیمو روی میوه اثر می کنند و از بافت سالم محافظت به عمل می آورند. یعنی رادیکال های آزاد پیش از اینکه منجر به آسیب شوند، از بین می روند. آنتی اکسیدان های طبیعی از سرطان پیشگیری می کنند و از عوامل مهمی در درمان آن محسوب می شوند. ضمن اینکه این مواد از بروز آلزایمر و بیماری های قلبی و… جلوگیری می کند.

انواع آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان قوی

فیتو کمیکال ها

فیتو کمیکال ها از دسته مواد شیمیایی طبیعی هستند که در سبزیجات، میوه ها، آجیل، حبوبات و دانه ها یافت می شوند. یک دسته از فیتو کمیکال ها، کاروتنوئیدها(مانند لیکوپن، گزانتین، بتاکاروتن و…) می باشند. دسته دیگری از آن نیز فلاوونوئیدها را شامل می شود.

ویتامین ث

ویتامین ث نقش مهمی در ایمنی بدن دارد. این ویتامین سبب تولید کلاژن در بدن می شود. مرکبات، میوه های خون ساز و سبزیجات بسیاری دارای این ویتامین می باشند. این ویتامین به حرارت حساس بوده و مقدار زیادی از آن در حرارت از بین می رود. مردان بالغ به ۹۰ میلی گرم و زنان بالغ به ۷۵ میلی گرم ویتامین ث روزانه نیاز دارند.

ویتامین ث سرشار از آنتی اکسیدان

سلنیوم

این عنصر نیز از عناصر نادر بوده و میزان حجمی آن در بدن بسیار کم می باشد. اگر چه این میزان کم برای بدن بسیار ضروری و حیاتی است. سلنیوم در پیوند با پروتئین شبیه به یک آنتی اکسیدان قوی عمل و بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد نگه داری می کند. همچنین میزان ابتلا به بیماری های قلب و عروق و سرطان را کاهش می دهد.

میزان سلنیوم غذاها به سلنیوم موجود در خاک یا آبی که گیاه یا حیوان از آن تغذیه می کند، بستگی دارد. غذاهای دریایی، قلوه، جگر، گوشت و ماکیان منابع خوبی برای دریافت سلنیوم هستند. بدن ما به طور روزانه به ۵۵ میکروگرم سلنیوم نیاز دارد. میزان سلنیوم در غلات بسته به محل رویش آن ها متفاوت است.

ویتامین E

ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی است و از مواد ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن به حساب می آید. منابع مهم ویتامین ای شامل: آجیل و روغن های گیاهی مانند روغن سویا، بادام، جوانه گندم، زیتون، فندق، گردو، ذرت و دانه کتان می باشد. بدن ما به طور روزانه به ۱۵ میلی گرم ویتامین E نیاز دارد.

آنتی اکسیدان های قوی در میوه ها

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها از پیش سازهای ویتامین A می باشند. فیتو کمیکال هایی که در میوه ها و سبزی های زرد، قرمز و نارنجی موجود می باشند.

مجموعه ای از آنتی اکسیدان های طبیعی

  • زردآلو منبع خوبی برای تامین ویتامین C، A،E، پتاسیم، کاروتنوئیدها و آهن می باشد. لیکوپن موجود در زردآلو، سبب محافظت از چشم ها، اکسیداسیون کلسترول LDL، جلوگیری از بیماری قلبی و سرطان ها(به خصوص سرطان پوست) می شود.
  • سیب اگر با پوست خورده شود، شامل ۵ گرم فیبر، پکتین و مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های طبیعی فلاوونوئید می باشد. فیبر سیب، سبب کاهش کلسترول می شود. همچنین فلاوونوئیدهای موجود در آن از خطر ابتلا به  بیماری های قلبی، سرطان و سکته می کاهد.
  • آجیل ها از منابع غنی سلنیوم می باشند و در دسته آنتی اکسیدان های طبیعی قرار می گیرند. وجود این ماده در آجیل از سرطان، آلزایمر و افسردگی پیشگیری می کند. خوردن دو حبه آجیل در طی روز می توانید نیاز شما را به سلنیوم تامین کند.
  • روغن زیتون نیز از آنتی اکسیدان های طبیعی است. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، حاوی ۱۲۰ کالری است(یعنی به میزان یک برش نان و کره).
  • موز نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان موجود در آن از سلول های بدن در برابر سرطان و بیماری قلبی محافظت می کند. بروکلی از مواد خوراکی می باشد که سرشار از آنتی اکسیدان ویتامین C است. این خوراکی مقدار زیادی اسید فولیک(فولات) دارد. مصرف بالای اسید فولیک تاثیر به سزایی در پیشگیری از بیماری های قلبی دارد. بروکلی یک آنتی اکسیدان طبیعی به نام لوتئین دارد که می تواند سبب تاخیر در تخریب سلول های چشمی به دلیل افزایش سن شود. ضمن این که این خوراکی ماده گیاهی شیمیایی به نام سولفورافان دارد که خواص ضد سرطانی آن اثبات شده است.
  • انواع چای از جمله سرخ، سبز و سیاه سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین می باشند. کاتچین دیواره های شریان ها را از آسیب نگه داری کرده و از بیماری قلبی و لخته شدن خون جلوگیری می کند.
  • شکلات سیاه منبع غنی از فلاوونوئیدها می باشد. این آنتی اکسیدان، فشار را تنظیم و از تشکیل لخته های خونی جلوگیری می کند. ضمن اینکه سبب تسکین التهاب شده و اکسید شدن کلسترول بد را به تعویق می اندازد.
  • توت ها نیز سرشار از ویتامین C می باشند و از آنتی اکسیدان های طبیعی به حساب می آیند. این میوه محافظ خوبی در مقابل بیماری های قلبی، سرطان، سکته و … می باشد. بلوبری، شاه توت، توت فرنگی، تمشک از انواع توت می باشند.

آنتی اکسیدان موجود در توت ها

  • سماق نیز دارای ویتامین C و اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. این ماده از بروز بیماری های قلبی عروقی و سکته ممانعت می کند. سماق سبب می شود رادیکال های آزاد موجود در دستگاه گوارش از بین بروند.

ضمن اینکه امیدواریم توانسته باشیم آنتی اکسیدان های طبیعی را به خوبی معرفی نموده و شما عزیزان را در شناخت بهتر آنها یاری نماییم از شما دوستان علاقه مند دعوت می نماییم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به بخش رژیم غذایی مجله آرگا مراجعه نمایید و از دیگر مطالب منتشر شده مفید و کاربردی نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا


برچسب :

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    دسته‌ها