خنده درمانی یکی از راه های مبارزه با مشکلات است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و روحیه می شود. در جمعی که همه در حال خنده هستند، انرژی مثبتی در حال انتشار است و همه از این انرژی بهره می گیرند. 

خنده داروی شیرینی برای ذهن و بدن است

خنده از ته دل می تواند از میزان اضطراب شما کم کند، شما را به تعادل برساند و از بار غم شما بکاهد. بنابراین شما باید بتوانید راحت بخندید. با چنین اتفاقی رفتار و روابط سالم تری نیز خواهید داشت.

تاثیر خنده درمانی روی سلامت ذهن و جسم

فواید خنده درمانی

سلامتی به همراه دارد

اضطراب را کم، بدن را آرام می سازد. به گونه ای که ۴۵ دقیقه بعد از خنده نیز ماهیچه هایتان در آرامش هستند. خنده درمانی، افکار شما را مثبت و تمرکز شما را بالا می برد. سبب ترشح هورمون اندورفین می شود. اندورفین از مواد شیمیایی طبیعی در بدن است که منجر به حس خوب در فرد می شود و حال روحی و حتی درد جسمی را نیز بهبود می بخشد. از هورمون اضطراب کم می کند. سلول های ایمنی و پادتن های ضدغفونت در بدن را افزایش می دهد.

از قلب حفاظت می کند و گردش خون و عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد. این موضوع به پیشگیری از سکته قلبی منجر می شود. خنده سبب سوختن کالری در بدن می شود. خنده نمی تواند به جای ورزش به کار رود اما با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن در روز می توان حدود ۴۰ کالری در روز سوزاند و حدود یک تا ۲ کیلوگرم در سال وزن کم کرد.

خنده درمانی حس رنج، خشم و … را کاهش می دهد. افراد بذله گو عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند. به خصوص زمانی که درگیر یک بیماری خطرناک می شوند.

فایده های جسمی

  • کم شدن هورمون اضطراب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • محافظت قلب
  • انبساط ماهیچه ها

فایده های ذهنی خنده کردن

  • انعطاف پذیری
  • غلبه بر اضطراب و تنش
  • بهبود وضعیت روحی
  • افزایش امید به زندگی و احساس لذت

فایده های اجتماعی خنده کردن

  • بالا رفتن کیفیت کار
  • جذاب شدن در نظر دیگران
  • بهبود روابط با دیگران
  • اجتماعی شدن و پیوند با دیگران
  • کم شدن ناسازگاری و درگیری

سبب حفظ سلامت ذهن می گردد

حس خوب ناشی از خندیدن، وضع روحی شما را در حالت مثبت حفظ می کند. به شما شجاعت، امید به زندگی، نگاه مثبت و … می دهد. خنده می تواند باعث شود که در سخت ترین شرایط نیز حال خوبی داشته باشید. احساس تهدید را در شما از بین می برد. باعث تمرکز روی کار و احساس آرامش می شود. شما با خندیدن، مغزتان را آرام می کنید و فاصله روانی خود را با مشکل حفظ خواهید کرد. این رفتار اثر مثبت عمیق و ماندگاری بر شما خواهد گذاشت.

سبب نزدیکی و تقویت روابط می گردد

زمانی که در حال تماشای یک فیلم طنز با دیگران هستید، بیشتر خواهید خندید تا زمانی که تنها فیلم می بینید. این موضوع مسری بودن خنده را برملا می کند. در واقع در چنین دورهمی هایی، این حس خوشایند در کنار یکدیگر بودن سبب خنده می شود. در این گونه موارد فواید اجتماعی خندیدن کاملاً درک خواهد شد. شما با اشتراک احساسات خود، به تقویت روابط، سرزندگی و انعطاف پذیری خواهید رسید. با کسانی که بیشتر می خندیم، بیشتر دوست خواهیم شد. این اجتماعی شدن شما را از خلوت و تنهایی تان بیرون می کشد. احساسات شما را نشان می دهد و کمک می کند از قضاوت ها، رنجش ها، تردیدها و انتقادها دور بمانید.

تاثیر خنده درمانی روی سلامت ذهن و جسم

از طنز و خنده برای حل اختلاف و کشمکش کمک بگیرید

در واقع با خنده درمانی می توان احساسات منفی را کنترل و یا از بین برد. بهتر است خود را در روز به چند دقیقه خندیدن و جک گفتن عادت دهید. در چنین مواردی خنده کم کم وارد بطن اصلی زندگی می شود و در نتیجه در موضوعات ناراحت کننده نیز می توان با خنده وارد شد.

تاثیر خنده درمانی روی سلامت ذهن و جسم

برای خنده درمانی کارهای زیر را انجام دهید

  • لبخند بزنید تا بتوانید آن را کم کم به خنده تبدیل کنید. افرادی که به آن ها لبخند می زنید، می توانند رهگذر، دوست یا آشنا شما باشند.
  • احساس رضایت مندی از داشته هایتان را در خود به وجود آورید. از ناکامی ها فاصله بگیرید و دیگر به آن ها فکر نکنید.
  • اگر صدای خنده از گروهی شنیدید، از آن گروه بخواهید تا برای شما نیز داستان را تعریف کنند. در اغلب موارد افراد تمایل دارند که موضوع خنده دار را با دیگران به اشتراک بگذارند تا بیشتر بخندند.
  • سعی کنید در هر موضوعی به دنبال نکته ای طنز و جالب باشید تا بتوانید بیشتر بخندید.
  • شوخی کنید و در گفت گوهای خود از طنز استفاده کنید.
  • در کلاس های خنده درمانی و یوگای خنده شرکت کنید.
  • خندیدن را حتی به صورت مصنوعی و غیر واقعی انجام دهید.

تاثیر خنده درمانی روی سلامت ذهن و جسم

کارهایی که برای فرصت خندیدن باید انجام داد

  • برنامه ریزی برای بودن با دوستان
  • خواندن کتاب طنز
  • دیدن فیلم های خنده دار
  • بازی با حیوان خانگی
  • بازی با کودکان
  • تعریف کردن داستان های بامزه
  • شرکت در کلاس خنده درمانی
  • رفت و آمد با افراد  شوخ و بذله گو
  • حضور در برنامه های کمدی با دوستان
  • انجام کارهای مفرح و نشاط آور مانند گلف مینیاتوری در فضایی کوچک، کارائوکه و بولینگ(کارائوکه ابزاری سرگرم کننده برای علاقه مندان به آواز خوانی است که از طریق یک میکروفون و صفحه نمایش در اختیارشان قرار می گیرد و افراد با پخش موسیقی بی کلام و متن شعر بر روی صفحه نمایش، صدای خود را ضبط می کنند.

چه طور شوخ طبع باشیم؟

  • برای شوخ طبعی باید به نقاط ضعف خود بخندید و از مود جدیت خارج گردید. برای موقعیت های بد، فرصت شوخی فراهم کنید.
  • از موضوعی منفی طنز جالبی بسازید و آن را در ذهن مرور کنید.
  • در ذهن موضوعات خنده دار گذشته را یاد آوری کنید و بخندید.
  • یک عکس جالب از خود و دوستانتان در اتاق بگذارید.
  • در هر روز، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به خندیدن با دیگران بگذرانید.
  • با شوخی وارد گفت و گو با دیگران شوید و در این زمینه خلاق باشید.
  • باید نگاهی کودکانه را نسبت به مشکلات درخود به وجود آورید و از مشکلات برای خود بازی و سرگرمی درست کنید.

ری یک تاجر بازنشسته بود که علاقه زیادی به بازی گلف داشت. ری در این بازی با وجود تلاش های بسیار موفق نبود. او در این بازی ها از ناکامی های خود به شدت عصبانی می شد. ری در این بازی با دوستانی همراه شد که به جنبه تفریحی این بازی ها توجه می کردند. کم کم از موضع انتقاد نسبت به خودش فاصله گرفت و با دوستان همراه شد و از بازی گلف لذت برد.

جین نیز کارش طراحی کارت تبریک بود و از آن لذت می برد. جین در کارش دچار حس خستگی شده بود. تا اینکه دو دختر که عاشق طراحی و نقاشی بودند را به محل کارش آورد. این دخترها در محل کار جین نقاشی و بازی می کردند. او با نگاه به آن ها تغییرات شگرفی در زندگی اش به وجود آورد و خود را از زندگی کسل کننده دور کرد.

منبع : آرگا


برچسب :

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    لینکدونی

    دسته‌ها